Nagyoktól tanulva – Ernesto Gismondi: „87 évesen is aktívan tervezek!”

Ernesto Gismondit talán keveseknek kell bemutatnunk: a ma 87 éves alapító egyike az Artemide sikere mögött álló kreatív gondolkodóknak.

Az aeronautikai és rakétamérnöki diplomával rendelkező mérnök Sergio Mazza építésszel közösen fektette le az Artemide alapköveit, és vált a nemzetközi design ikonjaival az avantgárd „Memphis” csoport jeles képviselőjévé.

Mint tervező, üzletember és gondolkodó, Gismondi számos díjat tudhat magáénak: többek között az Ernst & Young „Év üzletemberének” járó díját Innováció (2008) és Kommunikáció (2009) kategóriákban, illetve az Olasz Köztársasági Elnök Érdemérme.  

Légijármű-mérnökként végzett, mi hozta mégis a világítás szektorába?

Építész barátom, Sergio Mazza és én, valami esztétikával is kapcsolatos dolgot szerettünk volna csinálni, amivel könnyebbé tesszük az életet, így 1959-ben megalapítottuk az Artemide-t, gyakorlatilag a semmiből. Én a gyártással foglalkoztam, miközben Sergio a tervezésbe merült. Egyszerű, intelligens, megfizethető eszközöket akartunk létrehozni, ami azidőtájt hiánycikk volt. Az akkori legbefolyásosabb milánói építészekhez fordultunk, és persze szerencsénk is volt… majdnem 60 évvel később, tessék, itt vagyunk!

Min múlik az Artemide sikere?

Elsősorban az arányokon, a funkcionalitáson, és a korszerű technológián. Fontos még az innováció és eredeti design is. Mindig visszaforgatunk: forgalmunk 6% -a mindig innovációra megy, lehetővé téve számunkra, hogy új kihívásokkal, pl. a LED forradalomból is kihozzuk a legtöbbet. Nemcsak újdonságot keresünk, hanem a legjobbat is egyben! A múltban maguk a lámpák kapcsán szimplán a dizájnra összpontosítottak. A kilencvenes évektől kezdve a hangsúly azon van, hogy hogyan és milyen lámpa járulhat hozzá az ember életmódjához.

Mire emlékszik szívesen a Memphis-es időkből?

Szeretek emlékezni a Memphis design csoport-beli tapasztalatainkra. Egy időben, amikor a belső formatervezés szürke volt és homályos, Ettore Sottsass (a Memphis egyik alapítója) felállított egy egyedülálló csapatot, mely aláásott minden szabályt. Minden addig bevett szokást megkérdőjeleztünk, és minden résztvevő nagy szabadságot kapott. Színt hoztunk a lakásokba és a bútorokba. Friss levegő volt. Ettore szerette az esztétikát, én a mechanikát: ez együtt lett egy teljes „csomag”. (nevet)

Mottójukként is választott Human Light azaz Emberi Fény mozgalom megváltoztatta a globális tervezést. De hogyan könnyíti meg az életünket?

Mi voltunk az elsők, akik az „Emberi Fény”-ről beszélgettek a világítástechnikában. Amikor a legtöbb vállalkozás csak a stílusra összpontosított, megvizsgáltuk a világítás és a jólét kapcsolatát. A világítás olyan szolgáltatás, amely jobbá teszi a napi feladatokat. Emellett előmozdítja az energiatakarékos és környezetbarát világítást, amely fenntarthatóbbá teszi a modern életet.  

A világ legjobb kreatív elméivel dolgozik. Mit tanult tőlük?

Mindig nagy építészekkel dolgoztunk. Kezdve Vico Magistretti és Giò Ponti munkájával, Richard Sapperrel és Michele De Lucchival, Zaha Hadiddal, Ross Lovegrove-val, Herzog & Meuronnal, Foster & Partners-szel és még sorolhatnám… Az Artemide kapcsolata a tervezőkkel és az építészekkel mindig kölcsönösen konstruktív együttműködésen alapul – csak így tud működni a dolog, hiszen a folyamatos innováció képessége az ilyen együttműködésekből ered. A tevékenység értéke a fontos. Nem elég a megfelelő iskolázottság, és legyen néhány eredeti, érdekes ötlet is! A design nem tanítható vagy érthető, anélkül, hogy a tervező ténylegesen meg ne valósítaná.

Több, Ernesto Gismondi tervezésében készült lámpa ITT.

Artemide Discovery lámpa Gismondi tervezésében